Προβολές 2014-2015

Νοέμβριος 17th, 2014


ΤΜΗΜΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ ΔΗΜΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ 2014 – 2015

3/11/14

1. Το γεράκι της Μάλτας / The Maltese Falcon / 1941

Tο πρώτο σκηνοθετικό εγχείρημα του Τζον Χιούστον που έχει χαρακτηριστεί ως μια από τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών με τους Χάμφρει Μπόγκαρτ, Πίτερ Λόρε, Μαίρη Αστορ

Τζον Χιούστον
17/11/14

2. Κολασμένη αγάπη / Double Indemnity / 1944

Το πιο σινεφιλικό φιλμ-νουάρ στην ιστορία του κινηματογράφου. Άψογα δομημένη πλοκή, άρτια σκηνοθεσία, απολαυστικοί διάλογοι και ατάκες και φανταστική χημεία μεταξύ των πρωταγωνιστών. Με λίγα λόγια, κανένας σινεφίλ δεν πρέπει να την χάσει και οποίος την έχει δει απλά την ξαναβλέπει…

Μπίλι Γουάιλντερ
01/12/14

3. Ο ταχυδρόμος χτυπάει πάντα δύο φορές / The Postman Always Rings Twice / 1946

Οι χαρακτήρες είναι ελκυστικοί (εκθαμβωτική η Λάνα Τάρνερ) αλλά διεφθαρμένοι, θα γίνουν θύματα των πόθων τους και θα οδηγηθούν από την απληστία και την έλλειψη ηθικής των επιλογών τους στην αλληλοπροδοσία και την καταστροφή. Η αίσθηση του αναπόφευκτου της μοίρας εντείνεται διαρκώς, καθώς προχωράμε προς το φινάλε και, ενώ οι ήρωες φαίνονται να έχουν τον έλεγχο, καταλήγουν παγιδευμένοι από δυνάμεις που τους ξεπερνούν, έτσι ώστε καμία λύτρωση να μην απομένει γι αυτούς.

Τάι Γκαρνέτ
15/12/14

4. Οι Αμαρτωλές Γυναίκες / The Strange Love of Martha Ivers / 1946

Ενοχές, παιδικά τραύματα, παρελθόν και μνήμη. Όλα τα χαρακτηριστικά του είδους και ακόμα περισσότερα: από την μία πλευρά ένα αρρωστημένο πλούσιο ζευγάρι, από την άλλη απλοϊκοί άνθρωποι με όνειρα αλλά χωρίς να έχουν στον ήλιο μοίρα.

Λιούις Μάιλστοουν
12/01/15

5. Αμαρτωλοί και δολοφόνοι / Out of the Past / 1947

Κλασσικό νουάρ για ένα άτομο που δεν μπορεί να δραπετεύσει από το παρελθόν του.

Ζακ Τουρνέ
26/01/15

6. Ο τρίτος άνθρωπος / The Third Man / 1949 – Αγγλία

Μία από τις καλύτερες ταινίες στην ιστορία του σινεμά (η κορωνίδα του Βρετανικού κινηματογράφου), σε σενάριο του Γκράχαμ Γκριν, με ευρηματική σκηνοθεσία, υπέροχη ασπρόμαυρη φωτογραφία και παραδειγματική αξιοποίηση των φυσικών ντεκόρ, για την δημιουργία ατμόσφαιρας. Φιλμ νουάρ, που έγινε διάσημο για τη χαρακτηριστική μουσική του Αντον Κάρας, αλλά και την εντυπωσιακή εμφάνιση του Ορσον Γουέλς προς το μέσον της ίντριγκας…

Κάρολ Ριντ
09/02/15

7. Λυσσασμένος Σκύλος / Stray Dog / 1949 – Ιαπωνία

Ο Μουρακάμι, ένας νέος στο σώμα αστυνομικός, χάνει το όπλο του σε λεωφορείο του Τόκιο και ταπεινωμένος θέτει την παραίτηση του στον επιθεωρητή Σάτο, η οποία δεν γίνεται δεκτή. Το κλεμμένο όπλο χρησιμοποιείται σε φόνο και ο Μουρακάμι αναζητά με λυσσασμένη μανία τον κάτοχο του στη μαύρη αγορά και τα καταγώγια του Τόκιο, για να ανακαλύψει στο τέλος ότι δεν πρόκειται για ένα «λυσσασμένο σκυλί» που δεν μπορεί να συγκρατήσει τα φονικά του ένστικτα, αλλά για μια αδερφή ψυχή, έναν συμπολεμιστή του, ο οποίος απλώς πήρε διαφορετικό δρόμο από τον ίδιο. Ο Κουροσάβα, επηρεασμένος από τον Σιμενόν, τον Ζιλ Ντασέν (Γυμνή Πόλη) και το νεορεαλισμό (η 8,5 λεπτών σεκάνς στη μαύρη αγορά κινηματογραφήθηκε όλη στα κρυφά), έθεσε σε λειτουργία ένα νέο είδος, το ιαπωνικό φιλμ νουάρ, υπογράφοντας το πρώτο αριστούργημα της καριέρας του.

Ακίρα Κουροσάβα
16/02/15

8. Η Λεωφόρος της Δύσεως / Sunset blvd / 1950

Μια ταινία σταθμός, που παρουσιάζει με αριστουργηματικό τρόπο την παράνοια της "κατά φαντασία" δόξας, αλλά και πως τα φώτα αυτής μπορούν να πάρουν, αλλά και να δώσουν ζωή. Με σκηνές που μνημονεύονται καιρό μετά την θέαση της, η εν λόγω ταινία καταφέρνει να αφήσει βαθιά νοήματα στο πέρασμά της…

Μπίλι Γουάιλντερ
02/03/15

9. Αριστοκράτες του Εγκλήματος / The Big Combo / 1955

Σκοτεινό από την αρχή μέχρι το τέλος (εκτός από ένα μικρό… διάλειμμα), κάτι για το οποίο ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό ο σπουδαίος φωτογράφος John Alton. Σκληροί χαρακτήρες, βασανιστήρια και στυγνές δολοφονίες μερικά από τα χαρακτηριστικά αυτής της ταινίας.

Τζόζεφ Λιούις
16/03/15

10. Ριφιφί / Du rififi chez les hommes [Rififi] / 1955 – Γαλλία

Το Rififi υπήρξε μια δουλειά που ο Dassin έκανε αποκλειστικά για λόγους επιβίωσης. Ωστόσο η σκηνοθετική προσέγγιση του μετέτρεψε αυτή την ιστορία με γκάνγκστερ, σε ένα μύθο για τις παράδοξες εκδοχές που μπορεί να λάβει μια ανδρική παρέα, για την τραγική κατάληξη που μπορούν να έχουν οι δεσμοί φιλίας. Περίτεχνα κατασκευασμένο το Rififi είναι μια απόδειξη της σκηνοθετικής ιδιοφυΐας του Dassin.

Ζιλ Ντασσέν
30/03/15

11. Ο Αμερικανός φίλος / Der Amerikanische Freund / 1978 – Γερμανία

Με μια εγκεφαλικά ιδιότροπη σκηνοθεσία (ιδιαίτερα στις σεκάνς των δύο φόνων), αλλά άκρως γοητευτική, με μελαγχολικά και συνάμα θαλερά χρώματα και ένα νευρώδες μουσικό ένδυμα, ο μεγάλος Γερμανός σκηνοθέτης επενδύει στη μυδρίαση των ματιών μας και μας καλεί στο δικό του χωρίς επιστροφή ταξίδι προς την Άβυσσο, στην προσωπική του διηπειρωτική πορεία – συγκέρασμα του μεταπολεμικού φιλμ νουάρ με το αμερικάνικο γκανγκστερικό φιλμ.

Βιμ Βέντερς
27/04/15

12. Ο Δολοφόνος με το Αγγελικό Πρόσωπο / Le Samourai / 1967 – Γαλλία

Υπαρξιακά ζωγραφισμένη από τον Jean-Pierre Melville οι έννοιες του καλού και του κακού χάνονται κάτω από ένα κρύο φως ενώ μια εσωτερικότητα επικρατεί βιώνοντας μια κόλαση ανέκφραστη, λιτή, αναγκάζοντας μας να δεχτούμε τα πιστεύω μας, τη μοναξιά μας, το κώδικα ηθικής μας. Αυστηρά ελλειπτική, αφηρημένα χαλύβδινη μια ταινία σιωπηλών σκιών, δελεαστικών μυστηρίων, μια υπόσχεση συντροφικότητας όπου ένας ανεξάρτητος κόσμος γυρεύει μια θέση στη πραγματικότητα στο παρόν στη ζωή. Ο Alain Delon είναι ένας άγγελος που γυρεύει τη κάθαρση αλλά και τη καταστροφή, πλημμυρισμένος από την ηθική ανωτερότητα ενός αρπακτικού καταφέρνει με μια αινιγματική ερμηνεία να μας αιχμαλωτίσει με το καθαρό ανέκφραστο βλέμμα του, τη παγωμένη ομορφιά του, τις ελάχιστες εκφράσεις του προσώπου του. Ο καλύτερος του ρόλος. Ο Jean-Pierre Melville ενσωματώνοντας το Φιλμ Νουάρ στην ευρωπαϊκή οπτική μας χαρίζει ένα αριστουργηματικό ποίημα όπου κυριαρχεί η μοναξιά, η σιωπή, ο εγκλωβισμός, ο θάνατος.

Ζαν Πιερ Μελβίλ
Comments are closed.