Koudelka Josef

Δεκέμβριος 21st, 2010 Leave a comment Go to comments

Τσέχος ( Μοραβία 1938)

 Σπούδασε στο πολυτεχνείο της Πράγας και εργάστηκε για λίγο σαν μηχανικός αεροναυπηγικής, ενώ  παράλληλα φωτογράφιζε το περιβάλλον του και σκηνικές παραγωγές θεάτρων της Πράγας.       

Σύντομα εγκατέλειψε τη δουλειά του και ξεκίνησε την προσωπική και σε βάθος φωτογραφική μελέτη του πάνω στους τσιγγάνους της Σλοβακίας και της Ρουμανίας.  This work was exhibited in Prague in 1967. Το  συναρπαστικό αυτό έργο του πρωτοπαρουσιάστηκε στην Πράγα το 1967.

Τον Αύγουστο του 1968 βίωσε και κατέγραψε τη σοβιετική εισβολή, η οποία κατέλυσε  την  « Άνοιξη της Πράγας». Τα αρνητικά του έφτασαν λαθραία στο  Magnum  και δημοσιεύτηκαν ανώνυμα στην εφημερίδα The Sunday Times με τα αρχικά PP (Prague Photographer), για το φόβο των αντιποίνων σε αυτόν και την οικογένειά του.

Το 1970 ζήτησε και πήρε πολιτικό άσυλο στην Αγγλία και το 1971 έγινε δεκτός στο πρακτορείο Magnum, όπου γνώρισε και συνδέθηκε φιλικά με τον Bresson. Το 1975 οργανώθηκε έκθεση στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Ν. Υόρκης και εκδόθηκαν οι  «Τσιγκάνοι».

Για τρεις δεκαετίες φωτογράφιζε και παρουσίαζε το έργο του σε όλη την Ευρώπη. Σημαντικότερα βιβλία του οι «Εξόριστοι» το 1988 και το «Χάος» (πανοραμικές φωτογραφίες) το 1999. 

Ο Κουντέλκα είναι θρυλική μορφή και για τον τρόπο ζωής του, την ταύτιση έργου και βίου. Έζησε σαν τσιγγάνος και άπατρις, κοιμόταν έξω, μόλις τα τελευταία χρόνια με την εγκατάστασή του στο Παρίσι απέκτησε σπίτι, αρνήθηκε αυτοκίνητα και άνεση. Επέλεξε να είναι ίδιος με αυτούς που φωτογράφιζε.

Το 1995 ακολούθησε στα Βαλκάνια το Θεόδωρο Αγγελόπουλο στα γυρίσματα της ταινίας «Το βλέμμα του Οδυσσέα»   και οι «Περιπλανήσεις» εκτέθηκαν και εκδόθηκαν σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα (Ζάπειο)

Το 2008 το Μουσείο Μπενάκη οργάνωσε μεγάλη έκθεση με έργα του από το  Ξεκίνημα και την Αναζήτηση, τους Τσιγγάνους, το Χάος, τους Εξόριστους, τα θεατρικά του και κυκλοφόρησε η ελληνική έκδοση του μνημειακού τόμου Josef Koudelka.

(σχόλιο γγ)

   Με το αντισυμβατικό και ελεύθερο πνεύμα του υπερβαίνει την πραγματικότητα που απαθανατίζει, σφραγίζοντας με τη ρωμαλεότητα τής φόρμας του και την ευαισθησία του την ανθρώπινη ύπαρξη, τα άδεια αστικά σκηνικά, τις βαριές σκιές στους άδειους δρόμους, δημιουργώντας  μία ήπια, αλλά ευανάγνωστη, διατύπωση τού τραγικού, χωρίς να χάνει την ουσία του περιεχομένου και του νοήματος τής εικόνας του.

 Aυτό που ανακάλυψα με τη φωτογραφία και το θεωρώ εξαιρετικά μεγάλη τύχη είναι ότι με έμαθε να κοιτάω. Ξυπνάω το πρωί και πηγαίνω να κοιτάξω. Για μένα το να δω ένα μήλο να πέφτει από το δένδρο έχει μεγαλύτερη σημασία από τον μαθηματικό τύπο της βαρύτητας-Josef Koudelka

Φωτογραφίες 

Σχετικοί σύνδεσμοι

 

Σχετικά videos

  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.